Beautiful Hungary

En veckas semester i mitt älskade Ungern! Kan inte inte säga så mycket mer än att det var helt underbart att vara där nere och jag hade gärna kunnat stanna där för alltid om jag kunnat prata ungerska. Och det tänker jag lära mig nu. För åka dit varje år, tänker jag göra framöver!

Flygresan ner dit var ganska hemsk och stressig. Men vi kom först i kön till att få gå på planet, efter de som var prioriterade. Självklart valde vi fel platser och fick sitta som burk inpackade sillar... klaustrofobi och panikångesten var på g, men kom aldrig riktigt i utbrott. Skönt det... dock gick flygresan bra, men jag ska erkänna att jag var bra jäkla flygrädd den turen alltså.

Väl framme i Ungern så välkomnades vi av pappas kusin Lací och åkte bil ända från Budapest airport till lilla fattigbyn Sirók, där vi skulle bo i en vecka hos pappas syssling Joli! Hon var jätteglad när hon fick se oss och jag blev jätteglad över att få träffa henne igen! Dessutom fick jag ett helt eget rum, hihi! Skönt!

Dagen efter gick vi och köpte frukost och åt den, sen tog vi en promenad i värmen upp till Sirók borgen och fotograferade lite från toppen (eller rättare sagt jag och lillebror gjorde). Sen gick vi svettiga som vi var, ner igen och promenerade över till pappas farbror och hans fru (dvs min farfars bror). Han började såklart att gråta när han fick se oss och vi satt där en stund, mysigt tyckte jag.

Sen tog vi bussen till Eger och käkade lite mat ute på en restaurang och senare åkte vi till pappas kusin Tünde och hennes man och son, David (min syssling). Sen åkte vi hem den dagen...

Vi gjorde så himla mycket.. orkar inte skriva ner varje grej. Men söndagen var den (för mig) bästa dagen, då jag fick träffa Adam, Gergley och David! Och vi hade trevligt upp i skogen... (hm så det lät)! Vi skulle få se en annan sida av Sirok, så de ville visa, mamma och jag trodde det var en vanlig promenad, men nej det blev riktigt roligt, för vi skulle in i skogen och vandra, bland kvistar och grenar, högt gräs och träsk! Var ju inte speciellt klädd för det, men det var kul ändå. Älskar skogen, och skogarna i Ungern är underbara! Visst fanns det vildsvin, men de kom inte fram.. dock hörde vi dem och Adam lurade mig att det var fåglar, eller han försökte lura mig iaf ;)

Hursomhelst så gick grabbarna grus före, sen gick jag liksom ensam, och efter mig kom pappa & Zolti, efter dem kom mamma & lillegos... Och jag ville inte gå där för mig själv så jag försökte komma på nått sätt att få kontakt med dem, för det är inte det lättaste när man inte setts på 4 år, inte känner varann så bra och inte kan prata... så såg jag att de började kasta kottar och ekollon på varandra, så då tog jag upp en näve utan att de såg (eftersom jag gick ensam bakom) och började kasta på dem.. hihihi! Sen började kriget.. hihihihi var jätteroligt! <3

vi hade kul hela vägen i skogen och jag hade kameran i högsta hugg! Sen när vi kom tillbaka till huset och skulle äta så spelade vi boll och lekte och hade kul. Vissa tyckte att jag betedde mig som 12 år, men det bryr jag mig inte om, för jag hade så himla roligt! :) Och det vet jag att de också hade! Jag pratade ju allafall med Adam, han visade mig dessutom ett stort getingbo, och vi smög iväg och käkade hallon, som jag också lärde han säga på svenska, lät rätt kul.. Hihi!

Hursomhelst så var resan underbar och jag shoppade rätt mycket, är så billigt där nere. vill helt klart tillbaka! - Och snart!

Puss från Tuss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0